I mitten på 80-talet förändrades den svenska seriekulturen i grunden. Tidningar som Epix, Pox och Pulserande Metal öppnade dammluckor till en störtflod av internationella serier som tidigare ansetts omöjliga att publicera i Sverige. Episka, satiriska, humoristiska, feministiska, konstnärliga, och pornografiska serier i en salig blandning. Mitt i händelsernas centrum befann sig en ung konststuderande serietecknare med en stark vision: att göra något väsentligt med seriemediet.
Om boken: Från det jag flyttade till Stockholm hade allt rusat på med expressfart. Under ett halvår hade jag gett ut ett par fanzines, fått anställning på Bild & Bubbla, sedan startat ett tryckeri med Thomas. Därefter fått jobb på Epix. Först som bokhållare, sedan som redaktör. Jag hade lärt känna några av Sveriges främsta serietecknare och fått tips om nya material och metoder. Samtidigt hörde allt fler av sig och ville ha serier av mig till sina fanzin. Målarskolan hade jag gett upp. Jag kände mig färdigutbildad. Tanken på att teckna ett längre album kändes inte längre så främmande.
Pressröster:
“Krantz skriver underhållande och klarsynt, utan nostalgi, om en ung allvarlig mans sökande efter ett konstnärligt uttryck.” Mattias Oscarsson, 120123
Christer B Johansson i tidningen Kulturen.
Köp boken HÄR
En slipcase i färg som samlar Gunnar Krantz böcker STÖRSTA MÖJLIGA ALLVAR och FRÅN SUPERANGST TILL SERIESTADEN. Mycket begränsad upplaga! Köp den här: Adlibris Bokus