1955 liftar Göran till Tanger, en frizon där finansvärldens giganter, amerikansk jet-set, smugglare, pirater och den engelskspråkiga litteraturens avantgarde samlas. I Tanger finns även en liten svensk-koloni, av Alice Timander beskriven som ”en brokig samling mestadels gamla vinddrivna existenser”. Svenskar med en längtan efter frihet, sol och värme, på flykt undan ”kråkvinkel-Sverige”. Det är verkligen en brokig samling Göran möter. En f d filmpamp på flykt från Thor Modéen, en utfattig indisk prins, en excentrisk ingenjör och ”kvaggajägare”, pingstvänner med storslagna radio-planer och den överentusiastisk dillodlande trädgårdsmästaren “Afrika-Lasse” från Tomelilla.
Men allt det ställs i skuggan när filmbolaget Warwick och blivande Bond-regissören Terence Young anländer för att spela in storfilmen Zarak i Cinemascope och Technicolor och Tanger invaderas av filmstjärnor. Anita Ekberg, Elisabeth Taylor, Victor Mature och Michael Wilding och Göran får sitt livs uppdrag – att fotografera en av filmvärldens blivande ikoner.
ALGER– 35 ÅR SENARE
1986 debuterade jag med serien Alger, som samma år belönades med Seriefrämjandets pris Urhunden. Serien utgick från ett fotografi på Göran, som jag trodde var taget i Marocko i mitten på 50-talet (det visade sig senare vara från Köpenhamn). Eftersom jag inte visste något om resan, skapade jag en fiktiv berättelse med handlingen förlagd till grannlandet Algeriet. Serien Alger byggde på en faktisk verklighetsbakgrund, men hade ingenting med min far att göra. När jag nu, mer än 35 år senare försökt ta reda på vad som verkligen hände, visar det sig att verkligheten i vanlig ordning överträffar dikten. Boken innehåller mer ett 40-tal tidigare opublicerade fotografier av Göran Krantz, som ger en unik inblick i svensk-kolonin i Tanger på 50-talet.
/Gunnar Krantz